Po półrocznych pracach remontowych pociągi wracają na trasę Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. Podróż najszybszymi z nich potrwa o 15 minut krócej. Na realizację zadania PLK S.A. przeznaczyły ze środków własnych blisko 115 mln zł netto.
Od 14 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy i zakończeniem prac remontowych, wróciły pociągi na trasę Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. Na łącznie 50-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 33 (Kutno – Brodnica) oraz nr 208 (Działdowo – Chojnice) wymieniono szyny i podkłady, co zapewni sprawne i bezpieczne podróże pociągiem. Naprawą objęto 73 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty), a na 30 przejazdach kolejowo – drogowych jest nowa nawierzchnia. Lepszy komfort wsiadania do pociągów zyskają podróżni na przystanku Kretki, gdzie na peronie nr 2 będą kontynuowane prace przy nowej nawierzchni. Z kolei w Brodnicy, Konojadach i Najmowie naprawiono nawierzchnię peronów, dojścia do nich oraz pojawiły się stojaki na rowery, ławki i kosze na odpady.
W efekcie robót zrealizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h zamiast 80 km/h jak wcześniej. Skróci to czas podróży pociągiem na szlaku Rypin – Jabłonowo Pomorskie o około 15 minut. Łączna wartość prac na obu liniach wyniosła 114,9 mln zł netto (141,3 mln zł brutto) ze środków własnych spółki.
Na swoją trasę wraca tym samym TLK Flisak – aktualnie jedyny pociąg zatrzymujący się na stacji Rypin. Zrealizowane prace przygotowały trasę do tego miasta na powrót regularnych połączeń kolejowych po ćwierćwieczu oczekiwań. Na grudzień 2026 r. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego zapowiada uruchomienie stałych połączeń na odcinku Rypin – Brodnica.
Umożliwi to również realizacja prac prowadzonych w ramach zadania pn. „Odbudowa stacji Rypin na linii kolejowej nr 33 na odc. Sierpc – Brodnica”. Gotowa jest konstrukcja peronu nr 2 oraz a firma przygotowuje się do kolejnych prac przy przebudowie układu torowego. W kolejnych etapie przebudowany zostanie peron nr 1. Zakończenie prac o wartości 40,4 mln zł planowane jest w połowie 2026 r. Oprócz dwóch nowych peronów na stacji Rypin przebudowany zostanie układ torowy, co umożliwi obsługę najdłuższych pociągów towarowych. Poprawi się przepustowość odcinka linii nr 33 Sierpc – Brodnica, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów. Umożliwi to organizatorowi przewozów oraz przewoźnikom przygotowanie atrakcyjniejszej oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Z efektów prac skorzystają także przewoźnicy towarowi.
W czerwcu 2026 r. na linii nr 33 planowane jest oddanie do użytku nowego przystanku Brodnica Południowa, z którego będzie można wsiąść do pociągu w kierunku centrum miasta lub Rypina. Obiekt w sąsiedztwie przejazdu kolejowo – drogowego przy ul. 18 Stycznia powstanie za kwotę 3,4 mln zł netto ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Prace przy budowie przystanku – w torze i na przejeździe – trwają od miesiąca. Budowa peronu ma rozpocząć się w marcu 2026 r. W ramach zadania, na przejeździe w ciągu ul. 18 Stycznia poprawi się poziom bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rogatek, sygnalizatorów świetlnych oraz systemu monitoringu z rejestracją zdarzeń.
Opr. (v)
Fot. Paweł Mieszkowski PLK

Napisz komentarz
Komentarze