Rozrusznik – silnik uruchamiający silnik
Rozrusznik to jedno z najważniejszych urządzeń w samochodzie. To elektryczny silnik prądu stałego, który służy do obracania wału korbowego silnika i nadawania mu prędkości obrotowej umożliwiającej samodzielną pracę silnika. Składa się z bendiksu, czyli mechanizmu sprzęgającego, uzwojenia wzbudzenia, wirnika z uzwojeniami i komutatorem, szczotki komutatora, urządzenia załączającego i sprzęgającego. Rozrusznik pobiera najwięcej prądu z akumulatora spośród wszystkich urządzeń w aucie. Zazwyczaj jest to od 150 do 200A, jednak w niektórych samochodach wartość ta dochodzi nawet do 600A. Zależna jest ona od mocy rozrusznika, która waha się od 0,4 do 10 kW. Im częściej uruchamiamy nasze auto, tym szybciej zużywa się rozrusznik. Jego wytrzymałość jest jednak różna i trudno wskazać uogólniony przedział jego żywotności. W autach osobowych kierowcy mogą mieć z nim problem po przejechaniu 150 tys. km, natomiast w ciężarówkach będzie to ok 800 tys. km.
Rozrusznik – diagnoza usterek
Najczęściej w tym urządzeniu dochodzi do zużycia szczotek, tulejek i bendiksu. Wpływ na uszkodzenia może też mieć niedostateczne osłona rozrusznika przed brudem wydobywającym się ze sprzęgła czy koła dwumasowego. Jakie objawy towarzyszą problemom z rozrusznikiem? Pierwszym niepokojącym sygnałem będzie brak reakcji rozrusznika po przekręceniu kluczyka. Taki stan rzeczy może też jednak oznaczać rozładowany akumulator. Dlatego w takiej sytuacji musimy sprawdzić najpierw baterię, a następnie główny przewód do rozrusznika i pozostałe styki i połączenia w układzie rozruchowym. Jeśli wszystko będzie w porządku, to znak, że awarii uległy uzwojenia elektromagnetycznego wyłącznika. Innym niepokojącym objawem jest metaliczny odgłos, który dochodzi, gdy rozrusznik nie kręci się. To wina elektromagnseu, który wciąga rdzeń wypychając zespół sprzęgający z zębnikiem za pomocą widełek. Dźwięk pojawia się w momencie, gdy zębnik uderza o wieniec koła zamachowego. Usterka ta to efekt uszkodzenia styków włącznika elektromagnesu, które nie zamykają obwodu elektrycznego.
Rozrusznik i jego regeneracja
Z niedziałającym rozrusznikiem najlepiej udać się do sprawdzonego serwisu. Fachowcy szybko wymienią rozrusznik na nowy lub zaproponują regenerację, tak jak tutaj. Regeneracja trwa zazwyczaj około trzech – czterech godzin. Polega na rozebraniu rozrusznika na części pierwsze, wymianie zużytych części i powtórnym złożeniu. Wszystkie elementy muszą być dobrze nasmarowane oraz zabezpieczone przed korozją. Na koniec rozrusznik poddaje się serii testów, które mają potwierdzić jego pełną sprawność.