Plan daltoński to koncepcja polegająca na wdrażaniu do samodzielności w działaniu, podejmowaniu inicjatyw i odpowiedzialności za swoją pracę, a także rozwijająca umiejętność współpracy. Czterema zasadami daltońskimi są: samodzielność, odpowiedzialność, współpraca i refleksja. Lekcje z wykorzystaniem elementów planu daltońskiego prowadzone są w Zespole Szkół Specjalnych w Brodnicy.
W piątek, 22 marca, a więc z nadejściem wiosny uczniowie z klasy IV Szkoły Podstawowej Specjalnej w ZSS założyli swój ogródek klasowy w ramach programu zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego.
- Głównym celem tego wydarzenia było poznanie różnego rodzaju nasion i roślin, które z nich wyrosną, poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy pierwszych wiosennych kwiatów oraz wzbudzanie poczucia estetyki poprzez samodzielne sadzenie - relacjonuje Małgorzata Wróblewska, nauczycielka w ZSS w Brodnicy. - Uczniowie wspólnie z wychowawcą klasy posadzili bratki, a także zasadzili cebulkę w doniczkach.
Klasa małymi krokami realizuje elementy planu daltońskiego, kierując się w działaniach samodzielnością, odpowiedzialnością i obserwacją.
- Po starannym wykonaniu zadania, polegającym na posadzeniu roślinki, każdy uczeń zabrał doniczkę z kwiatkiem i cebulką do domu, gdzie będzie mógł stosować poznane zasady dbania o roślinę. Ponadto w domu uczniowie będą mieli także możliwość dalszej obserwacji wzrostu posadzonych przez nich cebulek - dopowiada Małgorzata Wróblewska, podkreślając że zajęcia z elementami planu daltońskiego realizuje Milena Wiśniewska.
pm, źródło i fot. ZSS w Brodnicy
Napisz komentarz
Komentarze