W dniu 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat,
2) osiągnęła wiek:
a) w przypadku kobiet – 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn – 65 lat.
Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.
Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa będą wydawane przez Wójta Gminy Brodnica na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy Brodnica, Wójt wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji, w takim przypadku osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Z uwagi, że ustawa wchodzi w życie od 1 lipca 2023r. proszę o składanie wniosków o wydanie zaświadczenia do Urzędu Gminy Brodnica po tym terminie.
Szczegółowe informacje można uzyskać telefonicznie – 56-49-41-626 lub osobiście w pok. 206 na I piętrze Urzędu Gminy Brodnica, ul. Mazurska 13, 87-300 Brodnica.
Załączniki:
Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa
Ustawa z dnia 26 maja 2023r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 poz.1073)
Napisz komentarz
Komentarze