Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 21 czerwca 2025 19:07
Reklama

Brzozie i Kurzętnik tak! Zbiczno nie! Po trzykroć nie!

Brzozie i Kurzętnik tak! Zbiczno nie! Po trzykroć nie!

Stoję na peronie stacji kolejowej w Szramowie (gmina Zbiczno). W dawnym kolejowym budynku są teraz mieszkania. Ludzie tam żyją w spokoju, z dala od zgiełku, podobnie jak na małych stacyjkach w Jajkowie (gmina Brzozie) czy Kałudze (gmina Kurzętnik). Ślad po torach widoczny, mimo śniegu.

Szlak kolejowy z Brodnicy 
przez Jajkowo, Szramowo, Kaługę, Kurzętnik, Nowe Miasto Lubawskie, Bratian, Radomno do Iławy. Tam przesiadka na różne kierunki, najczęściej do Warszawy lub Gdyni. Tak było ze dwadzieścia lat temu, może więcej. Dziś już jest tylko ślad po torach i trochę historii, zatrzymanych w czasie rozmów podróżnych, uczniów ze szkół różnych, najczęściej związanych z przemysłem drzewnym. Spotykałem tam zapracowanego konduktora poszukującego gości bez biletów, czy też wracającego z pracy i zajęć po pracy zmęczonego kolejarza w zatłuszczonej czapce... 

Torowiska rozebrano, podkłady kolejowe z drewna zapewne poszły na opał  z dymem, albo ktoś kupił stawiając na działce coś w rodzaju domu letniego, kruszywo natomiast właściciel, czyli PKP, zabrał i zapewne sprzedał drogowcom. Pozostał właściwie tylko szlak. 

Samorządy gminne, wspierane przez instytucje związane z budową dróg, rozwojem turystyki i sportu, wzięły na tapetę temat: dróżki rowerowe, dla pieszych i rowerzystów, gdyż w zdrowym ciele zdrowy duch itd. Inicjatywy padły na dobry grunt. Także w Kujawsko-Pomorskiem, u sąsiadów też, czyli w woj. warmińsko-mazurskim.

I tak, z Nowego Miasta Lubawskiego do Kaługi można sobie pojechać rowerem, podobnie w drugą stronę, przez Bratian w kierunku Radomna, czy Iławy. W sąsiednim powiecie brodnickim, ze szlaku może skorzystać także gmina Brzozie – znaczący odcinek do zagospodarowania właśnie na spacerowo-rowerową dróżkę przekazały PKP S.A w wieczyste użytkowanie gminie Brzozie. 

Tak się składa topograficznie, że dawny szlak kolejowy przechodzi m.in. przez ziemie gminy Zbiczno. Nic więc dziwnego, że gmina Zbiczno - samorząd i władze administracyjne – postanowiła, że oni też się piszą na takie turystyczno-sportowe rozwiązanie, tym bardziej, że gmina, otoczona zewsząd jeziorami, na turystyce stoi.

Pismo pierwsze
skierowane do PKP S.A., Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku, ul. Dyrekcyjna 2-4, nosi datę 24 czerwca 2019. Czytamy w nim m.in.: „...Urząd Gminy w Zbicznie zwraca się z uprzejmą prośbą o nieodpłatne przekazanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości po zlikwidowanej linii kolejowej Tama Brodzka – Iława działek nr 186 o powierzchni 3,2700 ha, obręb Pokrzydowo i nr 148 o powierzchni 4,5400 ha, obręb Szramowo. Powyższa prośba związana jest z faktem, że Gmina Zbiczno chciałaby wybudować ścieżkę pieszo-rowerową, która służyłaby społeczności lokalnej jako tereny sportowe, rekreacyjne i turystyczne. Mając na uwadze przejęcie w latach ubiegłych przez Gminę Kurzętnik i Gminę Brzozie terenów po byłej linii kolejowej Tama Brodzka – Iława zasadnym byłoby umożliwienie ich przejęcia  Gminie Zbiczno w celu umożliwienia dalszej kontynuacji  rozbudowy przedmiotowej ścieżki. Przejęcie przez naszą Gminę wskazanych nieruchomości umożliwi nam budowę ścieżki i połączenie z istniejącym już ciągiem pieszo-rowerowym położonym na terenie Gminy Kurzętnik”. Pismo podpisała wójt mgr Magdalena Golubska.

12 lipca 2019 nadchodzi odpowiedź z Gdańska: „...PKP S.A, Oddział  Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku (…) w sprawie gruntów (...)stanowiących tereny po zlikwidowanej linii kolejowej Tama Brodzka – Iława informuje, że w związku z trwającymi pracami nad Programem Kolej +, zakładającym uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej aktualnie zostało wstrzymane zbywanie terenów po liniach kolejowych na rzecz jednostek samorządów terytorialnych do czasu uzyskania informacji z Ministerstwa Infrastruktury w zakresie możliwości i celowości odtworzenia wyżej wymienionej linii kolejowej dla potrzeb prowadzenia ruchu lub zagospodarowania w inny sposób pozostałości po linii kolejowej. W związku z tym ewentualne zbycie przedmiotowych działek gruntowych, będzie możliwe po otrzymaniu dodatkowych informacji, dotyczących zagospodarowania mienia wchodzącego w skład nieczynnych i zlikwidowanych linii kolejowych. Mając powyższe na uwadze, tutejszy oddział aktualnie nie może określić przybliżonego terminu ewentualnego wdrożenia procedur obowiązujących w PKP S.A. związanych ze zbywaniem nieruchomości na rzecz Jednostek Samorządu Terytorialnego....” Odpowiedzi udzielił Andrzej Włodarski, Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Obrotu Nieruchomościami.

W tym piśmie jest kilka fraz budzących swego rodzaju zainteresowanie, choćby fakt istnienia Programu Kolej +! Jakież to inwestycje mogą powstać na zlikwidowanej linii kolejowej Tama Brodzka – Iława? Ścieżki pieszo-rowerowe już są – jakaż to wygoda dla grzybiarzy! Mogą powstać hotele? Czemu nie. To jest jakaś myśl. Można zlokalizować muzeum kolejnictwa: krótki tor, z mijanką, stary parowóz, tender, semafory, drezyna, wagon z drzwiami do każdego przedziału, do tego kustosz tego muzeum w pierwszym przedziale, w kolejarskim mundurze sprzedający bilety (oryginalne sprzed dwudziestu pięciu lat).

Drugie pismo
Na dobrą sprawę jest ono powtórzeniem pierwszego a nosi datę 23 lipca 2019. Kładzie ono nacisk na społeczne potrzeby i społeczne wsparcie. Czytamy w nim m.in. „...Przedmiotowe zadanie ma charakter priorytetowy z uwagi na duże zapotrzebowanie społeczne. Mieszkańcy zgłaszają sołtysom dużą potrzebę budowy ścieżki pieszo-rowerowej. Sołtysi będący najbliżej społeczności przekazują bezpośrednio na zebraniach Rady Gminy pilną potrzebę powstanie ww. obiektu na terenie Gminy Zbiczno...”. Pismo podpisuje wójt mgr Magdalena Golubska.

W odpowiedzi PKP S.A. z Gdańska Oddział  Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku informuje i przypomina, że „....pismem z dnia 12 lipca 2019 udzieliliśmy Państwu odpowiedzi na pismo (…) w przedmiotowej sprawie (…) informacje zawarte w udzielonej odpowiedzi z dnia 12 lipca 2019 są nadal aktualne. Nie otrzymaliśmy też nowych wytycznych, dotyczących możliwości zagospodarowania mienia wchodzącego w skład nieczynnych i zlikwidowanych linii kolejowych...” Podpisał  Andrzej Włodarski, Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Obrotu Nieruchomościami.

Trzecie podejście
jest datowane na: 2 marca 2021. Urząd Gminy Zbiczno zwraca się o ponowne przeanalizowanie możliwości nieodpłatnego przekazania gruntów. Nic dziwnego, minęły wszak niemal dwa lata. I nadal nic się nie dzieje, bowiem Gdańsk informuje, że wszystko jest po staremu, że nadal nie ma wytycznych, że informacje udzielone dotąd są aktualne.

Pocieszający jest fakt, że Program Kolej + w gminie Zbiczno jeszcze nie zadziałał i pewnie w ogóle nie zadziała. Ruchu na szlaku nie ma, bo przecież nie ma torów, nie ma podkładów kolejowych, nie ma podkładowego kruszywa, ale jest reporter włóczący się po dawnym torowisku, bezpieczny, że nikt go nie przejedzie, że nie pojawi się jakiś pociąg-widmo. 

Po wędrówce
śladami dawnych pociągów, po spacerze na peronie w Szramowie, redaguję krótkie pismo z pytaniem, które można określić: co jest grane? Po dwóch dniach, 27 stycznia br., bardzo sprawnie i szybko, odpowiada PKP S.A.

- Na ten moment dwie działki leżące w ciągu dawnej linii 251 położone na terenie gminy Zbiczno nie mogą zostać przekazane na rzecz samorządu z uwagi na to, że stanowią one rezerwę komunikacyjną w kontekście przyszłych ewentualnych inwestycji kolejowych. W związku z tym na ten moment PKP S.A. nie jest zainteresowana ich przekazaniem, aczkolwiek ta sytuacja może ulec zmianie w przyszłości. Aktualne stanowisko PKP S.A. przekazał Bartłomiej Sarna - Wydział Współpracy z Mediami, Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji, Polskie Koleje Państwowe S.A. W oczekiwaniu aż ten moment nadejdzie...
                                                                              *
Na koniec kilka istotnych  szczegółów, dla jasności sprawy

Art. 32 Konstytucji RP
Wszyscy są wobec prawa równi, wszyscy mają prawo do równego traktowania przez wladze publiczne.

Art.8 paragraf 1 Kodeksu Prawa Administracyjnego
Organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.

Tekst i fot. Bogumił Drogorób
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: LupusTreść komentarza: Narazie zabawa. Oglądaliśmy rzuty. Grzmi tylko oszczepniczka małolatka U-14. Za rok prawda o potędze wyjdzie albo nie. Kto wejdzie na bieżnię, ten jest lekkoatletą, a ten kto z nimi jest na bieżni jest trener z nazwy. Data dodania komentarza: 16.05.2023, 20:44Źródło komentarza: Lekkoatletyka. Sukcesy brodnickich biegaczyAutor komentarza: KuracjuszkaTreść komentarza: Ale NUMER opisał super Redaktor Bogumił! A tak naprawdę - to z czekaniem do sanatorium - to też numer i to w kolejce długiej! A tyle dajemy na NFZ, by zdrowym być i marzyć, by mieć wciąż te dzieścia lat.. kuracjuszka, ale jeszcze bez numeru.....Data dodania komentarza: 11.05.2023, 20:13Źródło komentarza: Sanatoryjny numer 4457Autor komentarza: joko Treść komentarza: Niech się wasz trener nie chwali . Słyszałem ze dawniej jemu wszystkie plany przysyłał i był na obozach jakiś trener z Iławy. Dlatego w mukli miał nawet mistrzów Polski na 400m i w sztafetach. Teraz leci na jego planach, ale wyników medalowych to oni od 6 lat nie mają, bo z tego trenera zrezygnował. Mukla ma nawet dobry do LA stadion a lepiej żeby miała dobrego trenera do medali. Chyba że wpadnie mu jakiś zawodnik co był już mistrzem Polski, to może zrobi z niego mistrza województwa. Data dodania komentarza: 9.04.2023, 09:00Źródło komentarza: Lekkoatletyka. Pot i ciężka pracaAutor komentarza: lolek Treść komentarza: Mierne ta wyniki latem mieliścieData dodania komentarza: 8.04.2023, 20:30Źródło komentarza: Lekkoatletyka. Pot i ciężka pracaAutor komentarza: WiKTreść komentarza: Życzę powodzenia i zachwyconych gości. Oczywiście ciekawa jestem jak kaczka się udała?Data dodania komentarza: 7.04.2023, 23:17Źródło komentarza: Kaczka faszerowana kasząAutor komentarza: CzesiaTreść komentarza: Super Wiesiu! Takie danie po nowemu zrobię na te Święta, bo do tej pory głównym dodatkiem był ogrom jabłek... Dzięki za przepis.. Dam znać, jak smakowała gościom... pozdrawiam już z apetytem! CzesiaData dodania komentarza: 7.04.2023, 17:17Źródło komentarza: Kaczka faszerowana kaszą
Reklama
Reklama