Zgodnie z informacjami uzyskanymi od inwestora i wykonawcy zakończono prace związane z budową obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia obwodnicę oddano do użytku. Ma to olbrzymie znaczenie dla miasta.
Warto przypomnieć dziś krótką historię: pierwsze sygnały o potrzebie budowy obwodnicy władze Nowego Miasta Lubawskiego zgłaszały już w latach 90 - tych XX wieku. W 2007 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
rozpoczęła prace nad koncepcją
nowego przebiegu drogi krajowej nr 15, z ominięciem Nowego Miasta Lubawskiego. Przebieg tej trasy podawała prasa lokalna, łącznie z grafiką. W roku następnym inwestycja ta została wpisana, jako kluczowy projekt, do Programu Rozwoju Polski Wschodniej, uzyskując tym samym główne źródło finansowania. Władzom samorządowym i mieszkańcom Nowego Miasta Lubawskiego została dana nadzieja na rozwiązanie problemu komunikacyjnego ich miasta.
Odwołanie i problem
W kwietniu 2010 roku po ustaleniu przebiegu nowej drogi, tzw. obwodnicy (około 18 km) oraz przygotowaniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, zostało wszczęte postępowanie administracyjne zmierzające do wydania tzw. decyzji środowiskowej. Decyzja została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie pod koniec lipca 2010 roku. W sierpniu tegoż roku odwołanie od tej decyzji złożył mieszkaniec gminy Kurzętnik. W tym czasie inwestor (GDDKiA) prowadził procedurę przetargową na opracowanie dokumentacji projektowej obwodnicy. Przedłużające się postępowania odwoławcze – jeden człowiek zatrzymał budowę - zawarcie umowy z biurem projektowym nie doszło do skutku.
Z uwagi na to, że obwodnica miała stanowić nowy przebieg drogi krajowej podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację i finansowanie tego zadania była właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Włodarze gmin i powiatu, jako reprezentanci społeczności lokalnej najbardziej zainteresowanej budową tej drogi, podejmowali wszelkie możliwe działania aby ona powstała.
Samorządy na ratunek
Jednym z takich działań było podjęcie przez Radę Miejską Nowego Miasta Lubawskiego w maju 2011 roku, uchwały sprzeciwiającej się opóźnieniom w realizacji obwodnicy. Również władze Nowego Miasta Lubawskiego skierowały protest do premiera RP, marszałków Sejmu i Senatu, parlamentarzystów regionu. Podobne działania podjął także samorząd powiatowy oraz gminy: Kurzętnik i Nowe Miasto Lubawskie. W celu ratowania budowy obwodnicy były przeprowadzone liczne rozmowy z przedstawicielami instytucji mających bezpośredni wpływ na przebieg inwestycji.
Skuteczne negocjacje
Osobiste zaangażowanie ówczesnego Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Jacka Protasa i wicemarszałka Gustawa Marka Brzezina zaowocowały tym, że Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego przygotował propozycję kontraktu terytorialnego dla województwa warmińsko-mazurskiego uwzględniającą budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego. Dokument ten był negocjowany pomiędzy województwem a rządem, reprezentowanym przez wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju – Elżbietą Bieńkowską. Skuteczne negocjacje w 2014 roku Kontraktu Terytorialnego w Brukseli i zatwierdzenie go przez ówczesny polski rząd oznaczało, że zabezpieczone zostały pieniądze z budżetu Unii Europejskiej na budowę obwodnicy nowomiejskiej. Dało to podstawę do ogłoszenia procedur przetargowych i ostatecznego wyłonienia wykonawcy tej inwestycji. W konsekwencji 30 września 2015 r. ogłoszono przetarg, a jego rozstrzygnięcie nastąpiło w październiku 2017 r. Spośród 18 oferentów wybrano konsorcjum firm w składzie: Lider PORR S.A. z Warszawy oraz Partner – PORR Bau GmbH z Wiednia. 2 lutego 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą długo oczekiwanej obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego, budowanej w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 23.
Nareszcie koniec wieńczy dzieło
Długo oczekiwana – jest zwieńczeniem wieloletnich starań nowomiejskich samorządowców. Obwodnica omija Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Jest drogą klasy GP. Inwestycja została zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Wybudowane zostały 4 ronda oraz 13 obiektów inżynierskich: 8 wiaduktów, 1 przejście górne dla zwierząt i 3 dolne przejścia dla zwierząt oraz most nad rzeką Wel. Zaczyna się w bliskim sąsiedztwie Bratiana, na drodze krajowej nr 14, a kończy w okolicach Brzozia Lubawskie, zahaczając także o gminę Brzozie w woj. kujawsko-pomorskim.
Tekst i fot. Bogumił Drogorób
Napisz komentarz
Komentarze