Granaty to jedna z wielu wsi w gminie Świedziebnia. Trwają tam aktualnie prace modernizacyjne na jednej z dróg. Czy jest w tym coś nadzwyczajnego? Owszem – tu bowiem trafiła nowa technologia, która stosowana jest m.in. w konstrukcji podbudowy dróg i autostrad.
Szlak modernizacyjny nie jest daleki, zaledwie 560 m, a rzecz się dzieje na drodze gruntowej, zabłoconej w deszczu, kiedy najlepiej tworzą się koleiny, gdy ciężkim sprzętem rolniczym trzeba tamtędy przejechać. Niszczonej wolno choć systematycznie.
- Nowa technologia polega na stabilizacji podbudowy środkiem chemicznym z dodatkiem cementu i wody – mówi Wojciech Bartnicki, nadzorujący z ramienia Urzędu Gminy Świedziebnia zadanie związane z modernizacją drogi dojazdowej do gruntów rolnych. - Ta swego rodzaju mieszanka aplikuje się w gruncie rodzimym, bez konieczności takich prac jak wydobywania i przerzucanie, wywożenie ton piasku po to, by zrobić tam miejsce na kamień, drogowe kruszywo i w ten sposób tworząc utwardzenie przed położeniem kolejnych warstw asfaltu. W nowej technologii, zastosowanej w Granatach, warstwa utwardzona tworzy się wyłącznie dzięki mieszance. Potem następują prace standardowe, wjeżdżają równiarka i walec. Oprócz innych walorów oszczędzamy czas.
Prace w Granatach wykonuje firma z siedzibą w Rędzinach pod Częstochową o nazwie Stabilizacja Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe. Jej właścicielem jest Andrzej Rospondek, który – gdy wyjechaliśmy na plener zdjęciowy – akurat doglądał pierwszych prac na trasie. - Miałem już okazję być na Kujawach i Pomorzu w kilku miejscowościach, realizując prace w technologii stabilizacji podbudowy – mówi przedsiębiorca. - Zastosowanie tej technologii pozwala osiągać doskonałe parametry wytrzymałościowe, w znaczący sposób przyspiesza realizację zadań, wpływa na obniżkę kosztów budowy o ok. 30 proc. w stosunku do metody tradycyjnej. Nie mówię o tym, by reklamować firmę, taka jest ocena Departamentu Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. Po prostu cytuję ważną dla mnie i mojej firmy opinię.
Dodajmy, że tych opinii i referencji jest dość sporo. Z uznaniem o preparacie Stabibud wyrażają się firmy drogowo-budowlane, inwestorzy – z reguły są to administracje samorządu gmin – a także przedstawiciele instytutów badawczych, uczelni, organizacji międzynarodowych.
Podbudowa drogi to część zadania, która wykonuje w Granatach firma Andrzeja Rospondka, pozostałe prace, a więc dywaniki asfaltowe, z warstwą ścieralną, wykona przedsiębiorstwo budowy dróg z Lipna.
Tekst i fot. Bogumił Drogorób
Napisz komentarz
Komentarze