Wracamy do bibliotek
Od wtorku 1 grudnia ponownie otwarta została dla czytelników brodnicka biblioteka. Placówka pracować będzie w reżimie sanitarnym. Zgodnie z wytycznymi zbiory udostępniane będą pod warunkiem, że w pomieszczeniu przebywać będzie nie więcej niż 1 osoba na 15 m kw. powierzchni, z wyłączeniem bibliotekarzy. Z księgozbioru Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej korzystać można po uprzednim kontakcie telefonicznym lub mailowym. Ma to zapobiec powstawaniu kolejek i ograniczeniu kontaktu osobistego. Po ustaleniu godziny spotkania bibliotekarz skompletuje zamówienie czytelnika. Ci ostatni sami będą wkładać oddawane książki do kartonów. Zamówienia można składać również poprzez katalog on-line lub poprzez Facebook biblioteki. Na takich samych zasadach działać będzie czytelnia. Korzystanie z komputerów zostało jednak wstrzymane do odwołania.
Praca bibliotekarzy odbywa się obowiązkowo w maseczkach lub przyłbicach ochronnych. O zakładanie maseczek lub przyłbic w bibliotece proszeni są również odwiedzający placówkę. Książki poddane będą 5 dniowej kwarantannie. W godzinach 12-12.30 w bibliotece obowiązuje przerwa techniczna. Godziny pracy MiPBP w Brodnicy: Pon-wt oraz czw-pt 9.00-17.00, środa 8.00 -13.00, sobota - nieczynne do odwołania. Telefony kontaktowe: Wypożyczalnia dla dorosłych w bibliotece głównej - 56 649 85 62, Wypożyczalnia dla dzieci i młodzieży - 56 49 822 47, Czytelnia - 56 649 85 59, Filia nr 1 - tel. 56 49 318 61, Filia nr 2 - tel. 56 49 347 74, Filia nr 4 - tel. 56 49 316 10
Inwentaryzacja azbestu
Na terenie Brodnicy zakończono inwentaryzację wyrobów zawierających azbest. Zadanie pozwoliło dokonać dokładnego opisu, który dotyczy zarówno względów ilościowych, jak i jakościowych oraz uwzględnia rozmieszczenie różnego rodzaju wyrobów zawierających azbest na terenie miasta. Na podstawie zgromadzonych danych powstał „Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miasta Brodnicy na lata 2020-2032”. Program zawiera harmonogram bezpiecznego usuwania i utylizacji wyrobów zawierających azbest. Wskazuje również możliwe sposoby finansowania tych zadań i przyczynia się do wzrostu świadomości społecznej w dziedzinie niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą niewłaściwe postępowanie z wyrobami zawierającymi azbest. Program jest spójny z „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, który zakłada całkowite wyeliminowanie azbestu w Polsce do roku 2032. Zadanie na zlecenie Gminy Miasta Brodnicy wykonała firma EkoDialog z Warszawy. Całkowity koszt zadania wyniósł 19 800 zł, z czego 15 200 zł pozyskano z dofinansowania z Ministerstwa Rozwoju w ramach „Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”.
- Obecnie jesteśmy również w trakcie rozliczania zadania polegającego na demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest z terenu Brodnicy. W tym roku przekazano do utylizacji ponad 28 ton azbestu. Całkowity koszt zadania wyniósł 13 401,83 zł, z czego 8 648,35 zł zostało sfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu. Do unieszkodliwienia pozostaje jeszcze łącznie 765 525 kg wyrobów azbestowych, z czego 663 015 kg, a więc zdecydowana większość, należy do osób fizycznych, natomiast, 102 510 kg – do osób prawnych. Zadania polegające na demontażu, transporcie i utylizacji prowadzone są na terenie Gminy Miasta Brodnicy corocznie od 2011 r. Łącznie w latach 2011-2020 usunięto już około 400 ton azbestu. Osoby posiadające nieruchomości pokryte azbestem, bądź posiadające zgromadzony azbest na terenie swojej nieruchomości (zlokalizowanej na terenie Gminy Miasta Brodnicy) zachęcamy do składania wniosków o dotację. Dotacja dotyczy demontażu, transportu i utylizacji azbestu - informuje Joanna Kilian, kierownik Biura Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Brodnicy
Wnioski można składać w Biurze Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Brodnicy, za pośrednictwem poczty wysyłając na adres Urzędu Miejskiego w Brodnicy ul. Kamionka 23 lub na adres mailowy: [email protected]. Więcej informacji pod nr telefonu 56 49 30 335.
Umów się telefonicznie na wizytę w ZUS
Od 20 listopada klienci ZUS mogą umawiać się telefonicznie na spotkanie z ekspertem w wybranej przez siebie placówce ZUS. To nowe udogodnienie, szczególnie dla tych osób, które nie mają założonego profilu na Platformie Usług Elektronicznych. – Możliwość umawiania wizyt na konkretny dzień i godzinę była dostępna w ZUS już od dawna. Jednak z rezerwacji wizyty mogli skorzystać klienci, którzy mieli swoje konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Teraz wizytę zarezerwuje każdy, niezależnie od tego, czy ma już konto na PUE. - informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Aby umówić wizytę w jednej z placówek Oddziału ZUS w Bydgoszczy, należy zadzwonić pod numer 523 418 126. Rezerwacja wizyt w placówkach Oddziału ZUS w Toruniu odbywa się pod numerem 502 008 635. Podczas rezerwacji wizyty trzeba podać swoje dane – imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego. Dodatkowo należy wskazać placówkę, w której ma się odbyć wizyta, sprawę, jaką chce się omówić z ekspertem ZUS oraz podać dzień i godzinę wizyty. Następnie na podany podczas rozmowy numer telefonu przyjdzie wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Zawiera on 10 cyfr, które należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków w placówce ZUS. Ważna informacja dla osób, które będą rezerwować terminy wizyt telefonicznie. Na spotkanie w ZUS można umówić się maksymalnie 6 dni przed jej terminem.
- Z naszym ekspertem można także porozmawiać on-line bez wychodzenia z domu. Wystarczy umówić się na e-wizytę. Z tego rozwiązania w naszym regionie skorzystało do tej pory 370 osób - informuje Krystyna Michałek.
Źródło: ZUS
Napisz komentarz
Komentarze