Uczniowie szkół gminy Brodnica zwiedzali ciekawe miasta Polski. Wycieczki edukacyjne uczniów realizowane były w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę” w 2021 roku.
Na realizację zadania gmina Brodnica otrzymała dotację celową z budżetu państwa w łącznej wysokości 27 271 zł. Wszystkie wycieczki edukacyjne szkół wsparła gmina Brodnica w formie wkładu własnego wynoszącego łącznie 6 819 zł. Realizacja zadania uatrakcyjniła proces edukacyjny, wspomogła realizację podstawy programowej dla szkoły podstawowej. Przedsięwzięcie urozmaiciło zajęcia lekcyjne, które nabrały praktycznego wymiaru. Uczniowie naszych szkół odkryli ślady historii w praktycznych warunkach. W wycieczkach wzięło udział łącznie 408 uczniów i 41 opiekunów.
Gdańsk
Uczniowie klas IV – VIII SP w Gortatowie z siedzibą w Szczuce dzięki wyjazdowi do Gdańska mogli nie tylko usłyszeć o wydarzeniach września 1939r., ale także zwiedzić Westerplatte, Wartownię nr 1, Nowe Koszary, Pomnik Obrońców Wybrzeża. Podczas zwiedzania Sołdka (oddziału Narodowego Muzeum Morskiego) obejrzeli unikatowy zabytek techniki okrętowej, jedyny rudowęglowiec z napędem parowym zachowany obecnie na świecie. Mieli możliwość zapoznania się z historią pierwszego, prototypowego, pełnomorskiego statku zbudowanego w Polsce po II wojnie światowej. Wspaniałą lekcją historii było obejrzenie Pomnika Poległych Stoczniowców 1970, nazywanego też Pomnikiem Trzech Krzyży, upamiętniającego ofiary grudnia 1970 roku. Usłyszeli o dramatycznych wydarzeniach, które miały miejsce podczas strajków robotników ówczesnej Stoczni im. Lenina i ich brutalnym tłumieniu przez wojsko, w wyniku czego na ulicach tragicznie zginęło kilkudziesięciu stoczniowców. Duże wrażenie na uczniach wywarło również zwiedzanie z przewodnikiem Muzeum zamkowego w Malborku. W wycieczce wzięło udział 86 uczniów i 10 opiekunów.
Toruń
Uczniowie klas I – III SP w Gortatowie - z Gortatowa i Cieląt mieli okazję zobaczyć w Toruniu dawną fabrykę toruńskich pierników, czyli Muzeum Toruńskiego Piernika. Zapoznali się z dawnym sposobem wypiekania tych słodkości, wyposażeniem fabryki, historią ich właścicieli. Zobaczyli stare formy piekarnicze, piece z różnych okresów, kasy, wagi. Odwiedzili także Dom Legend Toruńskich, gdzie odbywają się pokazy legend z żywym udziałem publiczności. Wraz z przewodnikiem obejrzeli najciekawsze i najbardziej wyjątkowe obiekty i zabytki Torunia: Ratusz, pomnik Kopernika, Bazylikę Katedralną św. Jana Chrzciciela z jego jedną wskazówką zakończoną dłonią- palcem, Krzywą Wieżę i Dom Kopernika. Od przewodniczki dzieci dowiedziały się, skąd pochodzi według legendy nazwa miasta. W wycieczce wzięło udział 61 uczniów i 7 opiekunów.
W grudniu ubr. w podobnej wycieczce do Torunia wzięli udział uczniowie klas I – III SP w Szabdzie. W wycieczce wzięło udział 81 uczniów i 8 opiekunów. Wizytę w Toruniu złożyli także uczniowie klas I – III SP w Gorczenicy poznając historię miasta, muzea i jego zabytki. Posmakowali także słynnych toruńskich pierników. W wycieczce wzięło udział 38 uczniów i 4 opiekunów.
Gdynia
Uczniowie klas IV – VIII SP w Szabdzie w Gdyni odwiedzili takie punkty jak: Dar Pomorza - Muzeum Morskie, Muzeum Marynarki Wojennej oraz Centrum Nauki Experyment. Liczne wystawy umożliwiły obejrzenie eksponatów pokazujących kawałek historii Polski, w tym związanej z II Wojną Światową. Centrum Nauki Experyment dało możliwość przekonania się, że prawa fizyki funkcjonują w naszej codzienności. Zobaczyli m.in. jak odczuwa się trzęsienie ziemi, jak ważna jest aktywność fizyczna i dbanie o zdrowie. W wycieczce wzięło udział 62 uczniów i 6 opiekunów.
Warszawa
Uczniowie klas IV – VIII SP w Gorczenicy dzięki wyjazdowi do stolicy mieli okazję być w Muzeum Powstania Warszawskiego i w Zamku Królewskim poznając historię Polski, jej tradycje, zabytki kultury. W niepowtarzalny sposób muzeum oddziaływało na dzieci obrazem, światłem i dźwiękiem. Uczniowie przebywali w powstańczej rzeczywistości. Chodzili po granitowym bruku wśród gruzów niszczonej Stolicy. Zwrócili uwagę na stalowy monument, przechodzący przez wszystkie kondygnacje budynku, który jest Sercem Muzeum oraz na wyryte na ścianach kalendarium Powstania, a dobiegające z niego brzmienie bijącego serca symbolizowało życie Warszawy w roku czterdziestym czwartym. Młodzież bardzo przeżyła aranżację kanału, gdzie identyfikowali się z powstańcami, której służyła odpowiednia scenografia, efekty wizualne i dźwiękowe. Podziwiali replikę samolotu Liberator B-24J w skali 1:1. W Zamku Królewskim wrażane wywarły niezwykłe wnętrza oraz galerię obrazów. Podziwiali oryginalne insygnia królewskie Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz brali udział w lekcji muzealnej o historii Egiptu i Grecji. W wycieczce wzięło udział 80 uczniów i 6 opiekunów.
Joanna Kalenik
Prezes Fundacji Brama Epok
Napisz komentarz
Komentarze