W SP w Gortatowie z siedzibą w Szczuce miało miejsce wydarzenie zatytułowane – Wolontariusze na tropie dziedzictwa. To efekt projektu dotyczącego wolontariatu w szkole.
Całość działań poprzedzona była cyklem szkoleń o wolontariacie organizowanych przez Kujawsko – Pomorską Federację Organizacji Pozarządowych, w których udział wzięli uczniowie z klas VII i VIII wraz z wychowawcami Agatą Bejrach i Ewą Mikielewicz, rodzice uczniów oraz prezes Fundacji Brama Epok Joanna Kalenik. Realizację projektu rozpoczęli uczniowie klasy VII, wraz z Agatą Bejrach i pracownikami szkoły, którzy posprzątali grób Aleksandra Czepkowskiego, żołnierza walczącego w czasie wojny pod Monte Cassino, pochowanego na cmentarzu parafialnym w Szczuce i złożyli wiązanki patriotyczne na grobie żołnierza.
W szkole dyrektor Zenon Matuszewski podkreślił rolę działań wolontariackich w życiu młodych ludzi i ich wpływ na kształtowanie osobowości. Przedstawiciel koordynatora akcji w województwie z Federacji Organizacji Pozarządowych Michał Pezler opowiedział zebranym uczniom o idei wolontariatu. Uczestnicy spotkania otrzymali ulotki informacyjne i gadżety Korpusu. Następnie swoją prezentację przedstawiła Piątka Pileckiego Michałki, którą stanowią wolontariusze Fundacji Brama Epok uczący się w szkole: Marta Stawicka, Dominika Gąsiorowska, Adam Zawadzki, Jakub Szymański i Wit Biner. Uczniowie przygotowali analizę półrocznych działań w programie. Zostali wyróżnieni przez Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego spośród 100 innych drużyn z całej Polski i nagrodzeni.
Kolejnym etapem była prezentacja na temat wojennej kuchni, którą przygotowały uczennice: Karolina Trendowicz i Julia Szymańska. Do kuchni z tamtej epoki nawiązywał również przygotowany poczęstunek, czyli ciastka: magdalenki, „z maszynki”, czy kruche.
Wiktoria Faraś, Martyna Gołkowska i Marysia Kołakowska przygotowały wystąpienie na temat gier, w które grano w czasach okupacji. Warto wspomnieć o grze „Hodowla zwierzątek”, znanej obecnie jako „SuperFarmer”, którą stworzył matematyk Karol Borsuk właśnie w czasie wojny w Warszawie. Uczniowie mogli spróbować swoich sił w grach planszowych, ponieważ w ramach dotacji zakupiono je ze sklepu Muzeum Powstania Warszawskiego, będą dostępne także w szkolnej świetlicy.
W programie nie zabrakło prezentacji projektu „Mogliśmy być pokoleniem Kolumbów”, który jest realizowany przez Fundację Brama Epok i dofinansowany ze środków Starostwa Powiatowego w Brodnicy. Uczniowie szkoły wzięli udział w stylizowanej na czasy II wojny sesji zdjęciowej, którą wykonała Malwina Zapalska. Wcielili się w role poetów, którzy walczyli, a także w większości zginęli w Powstaniu, bądź w czasie wojny. W czasie prezentacji uczniowie czytali wiersze, a towarzyszyły im odtworzone sylwetki poetów: Wiktor Domżalski i Amelia Kowalska jako Anna Świrszczyńska w wierszu „Dzień Matki”, Karolina Trendowicz i Marta Stawicka jako Krystyna Krahelska w wierszu „Cisza”, Martyna Gołkowska i Wit Biner jako Krzysztof Kamil Baczyński w wierszu „Znów wędrujemy”, Miłosz Kaczyński i Adam Zawadzki jako Tadeusz Gajcy w wierszu „Z listu”, Dominika Gąsiorowska jako Teresa Bogusławska w wierszu „Ci są szczęśliwi”.
Wydarzenie zakończyło się rozgrywkami gier planszowych, a także prezentacją filmu „Podatki. To się opłaca – od zawsze”, którymi uczniowie Amelia Kowalska, Marta Stawicka i Wit Biner zwyciężyli w VII edycji konkursu Finansoaktywni.
Koordynatorem działań w ramach Korpusu Solidarności w szkole jest Agata Bejrach. Planowane są kolejne wydarzenia i akcje w ramach Korpusu, w którym zarejestrowanych jest już 8 uczniów. Jest to wieloletni program mający promować długoterminowy i regularny wolontariat na rzecz dobra wspólnego. Uczniowie planują m.in. stałą opiekę nad grobami żołnierzy oraz działania edukacyjne.
Tekst i fot. (gm)
Napisz komentarz
Komentarze