W tym roku planowane jest rozpoczęcie prac, które pozwolą ominąć Lubraniec (powiat włocławski) i uwolnić miasto od ruchu ciężarowego. Urząd Marszałkowski przygotowuje się także do realizacji kolejnych inwestycji.
Pomocą w tych działaniach są konsultacje społeczne i opracowania zlecone przez lokalne samorządy. Do tej pory marszałkowskie środki wsparły budowę 8 obwodnic.
- Obwodnice to jeden z lepszych sposób na poprawę komunikacji i bezpieczeństwa w miastach naszego województwa. Obejście miasta w Lubrańcu będzie już dziewiątym, który powstanie w regionie przy udziale środków Unii Europejskiej w ramach naszego Regionalnego Programu Operacyjnego. Będzie miała długość 5 kilometrów. W nowej perspektywie zbudujemy kolejne obwodnice – mówi marszałek województwa Piotr Całbecki.
Przygotowano też koncepcję niezbędną do budowy obwodnicy Tucholi. Trasa o długości 10 kilometrów ominie miasto od strony południowo-zachodniej. Wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most i Bladowa. Przebieg trasy uzgodniony został w konsultacjach społecznych. Prace nad dokumentacją zostaną zakończone po wydaniu ostatecznego postanowienia przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który już od 2 lat rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców.
Podobna dokumentacja powstaje dla obwodnicy Więcborka. Nowa trasa ominie zarówno miasto Więcbork jak i miejscowość Witunia od zachodu. Będzie miała 5,5 kilometra długości. Taki przebieg trasy zyskał najwięcej pozytywnych opinii w trakcie konsultacji społecznych. Wykonawca dokumentacji wystąpił z wnioskiem o wydanie przez gminę decyzji środowiskowej.
W związku z pracami zleconymi przez GDDKiA nad obwodnicą Sępólna Krajeńskiego planowane jest też opracowanie niezbędnego do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 od strony Więcborka z obwodnicą w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo wyprowadzić cały tranzyt z Sępólna Krajeńskiego.
Gotowe koncepcje i ostateczne decyzje środowiskowe pozwolą na rozpoczęcie rozmów z gminami o podziale kosztów budowy nowych dróg i zmianach w układzie dróg wojewódzkich.
Część samorządów dysponuje już wstępnymi opracowaniami związanymi z budową obwodnic. Gmina Mogilno opracowała projekt i uzyskała decyzję środowiskową niezbędną do budowy II etapu obwodnicy pomiędzy rondem w miejscowości Świerkówiec i miejscowością Żabno. Długość tej trasy wyniesie 1,3 km.
Miasto Brodnica przygotowało natomiast dokumentację dla II etapu obwodnicy od strony południowo-wschodniej. Pozwoli on wyprowadzić poza centrum ruch tranzytowy w kierunku Lidzbarka Welskiego. Dla 3,5 kilometrowej trasy również wydana została decyzja środowiskowa i powstał projekt.
Obie dokumentacje zostały przekazane Zarządowi Dróg Wojewódzkich. W trakcie weryfikacji zwraca się uwagę na możliwość ich wykorzystania pod kątem budowy dróg wojewódzkich Tylko obwodnice o parametrach dróg wojewódzkich mają szansę na dofinansowanie unijne w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-27.
- Liczymy się z koniecznością ich aktualizacji. Warto podkreślić, że proces przygotowania koncepcji wraz decyzją środowiskową zajmuje co najmniej 2 lata. To zazwyczaj trwa dłużej niż same prace budowlane – dodaje Piotr Całbecki.
Oprac. (bd)
Napisz komentarz
Komentarze