O tym, jaki jest postęp prac na obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego, mówi Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział w Olsztynie.
Interesuje nas ta inwestycja, bowiem jest ona wpisana w cały system modernizacji drogi krajowej nr 15, a jej wylot od strony południowej sąsiaduje z powiatem brodnickim poprzez gminę Brzozie. Oczywiście, najbardziej z nowej trasy ucieszą się mieszkańcy powiatu nowomiejskiego. Nasi Czytelnicy pytają, jaki jest stan zaawansowania robót.
Obecnie, o czym poinformował nas Karol Głębocki — główny specjalista do spraw komunikacji społecznej olsztyńskiej GDDKiA, wykonawca prowadzi roboty ziemne w zakresie wykonywania wykopów, nasypów, wzmocnień podłoża (wymiana gruntu). Do tej pory wykonano grubo ponad 1.080,2 tysięcy metrów kwadratowych wykopów oraz 383,2 tysięcy metrów kwadratowych nasypów.
— Jeśli chodzi o prace specjalistyczne wykonywana jest kanalizacja deszczowa oraz przebudowa kolizji gazowej wysokiego ciśnienia. Wykonywane są prace konstrukcyjne na trzech wiaduktach w ciągu drogi krajowej oraz na wiadukcie nad drogą krajową. Budowane są dwa przejścia dla zwierząt — wyjaśnia Karol Głębocki.
Trwają prace na budowie mostu nad rzeką Wel w okolicy Bratiana i wsi Kaczek, budowane są wiadukty. Jeden w ciągu drogi krajowej, drugi nad drogą krajową — powstają na wysokości Brzozia Lubawskiego. Pozostałe budowane są w okolicach Nielbarka i Mszanowa. W tych miejscach budowane są też przejścia dla zwierząt.
Karol Głębocki dodaje, że prace na budowie obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego toczą się nieprzerwanie. W związku z obecną sytuacją epidemiczną zostały wprowadzone rygorystyczne zasady dotyczące BHP i organizacji pracy. Polegają na dostosowaniu wykonywanej pracy do zaleceń Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Na tę chwilę nie odnotowano opóźnień spowodowanych zagrożeniem koronawirusem.
Według inwestorów, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich, poprzez budowę obwodnicy w ciągu drogi krajowej, jest korzystne dla aglomeracji nowomiejskiej, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną obwodnicę pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie w dotychczasowej sieci. Uspokojenie ruchu w miejscowościach, gdzie przetacza się tranzyt, podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.
Odcinek drogi krajowej będzie powiązany z innymi drogami publicznymi jedynie skrzyżowaniami typu rondo. Przewiduje się cztery takie rozwiązania. Dwa będą włączone w istniejącą drogę krajową nr 15 – w Bratianie i Brzoziu Lubawskim. Kolejne wybudowane będą w Pacółtowie i Kaczym Bagnie.
Przewidywana data zakończenia robót to początek czerwca 2021roku.
(bd)
Fot. Archiwum GDDKiA
Napisz komentarz
Komentarze