„Widzimy dalej i więcej… IV Rewolucja Przemysłowa w Edukacji i Praktyce” to temat szkolnej debaty, która z udziałem zaproszonych gości odbyła się w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego tuż przed zamknięciem szkół w związku z pandemią koronawirusa .
Gospodarzem spotkania był dyrektor CKZiU, Jacek Gniadkowski, a poprowadzili je: Marzena Janiszewska - nauczycielka CKZiU oraz Radosław Bartnicki - uczeń III klasy Technikum Mechatronicznego.
Debatę rozpoczęło wystąpienie prof. dr. hab. Mirosława Krajewskiego, który w swoim wykładzie połączonym z prezentacją wyjaśnił, czym jest czwarta rewolucja przemysłowa. Wskazał listę zawodów niedalekiej przyszłości, a także zwrócił uwagę na aspekt humanistyczny zmian, jakie wprowadzają nowinki naukowo-techniczne w życie człowieka. Podkreślił, że nie wolno nam odhumanizować celów rewolucji przemysłowej, która ma służyć człowiekowi i to on zawsze będzie musiał kontrolować nawet najbardziej precyzyjne roboty.
Historię rewolucji przemysłowych przedstawił w swoim referacie uczeń klasy IV Technikum Informatycznego - Krzysztof Wasilewski. Przypomniał on znaczenie wykorzystania w przemyśle pary w XVIII wieku, elektryczności w XIX wieku oraz osiągnięć II połowy XX wieku związanych z wykorzystaniem komputerów i zaprogramowanych robotów. Na przykładach z różnych dziedzin życia pokazał korzyści dla zakładów pracy i konsumentów wynikające z osiągnięć rewolucji przemysłowej 4.0.
Z dużym zainteresowaniem spotkało się wystąpienie nauczyciela przedmiotów mechatronicznych w CKZiU, Sławomira Krawulskiego. Prelegent zaprezentował systemy sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego na symulowanych stanowiskach pracy oraz wykorzystanie nowych technologii w druku 3D, m.in. wykonany przez uczniów CKZiU łazik gąsienicowy. Nauczyciel CKZiU, Wisław Lechowicz w swoim wystąpieniu podkreślił konieczność współpracy lokalnych zakładów pracy z placówkami kształcenia zawodowego, by absolwenci szkół znali osiągnięcia czwartej rewolucji nie tylko w teorii, ale przede wszystkim w praktyce.
Prezentacje nauczycieli CKZiU ilustrowały filmy przedstawiające profile kształcenia w CKZiU, współpracę szkoły z uczelniami wyższymi i zakładami pracy, staże zagraniczne uczniów, a także osiągnięcia uczniów i absolwentów szkoły.
Podczas debaty głos zabrali także goście, m.in. senator RP Ryszard Bober; wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Zbigniew Sosnowski; kujawsko-pomorska wicekurator oświaty Maria Mazurkiewicz; dyrektor biura minister Anny Gembickiej, Magdalena Nowak oraz wicestarosta brodnicki Stanisław Kosakowski.
Wszyscy podkreślali wagę debaty, mówili o roli doradców zawodowych, którzy powinni wskazywać młodzieży zapotrzebowanie na zawody poszukiwane w lokalnym środowisku, a także zwracali uwagę na wyzwania związane z czwartą rewolucją przemysłową, np. umiejętność korzystania z informacji, odkrywania własnych zdolności i predyspozycji.
Na zakończenie debaty dyrektor CKZiU Jaceka Gniadkowski wręczył gościom, tzw. Róże CKZiU wykonane w technologii 3D w szkolnej pracowni mechatronicznej.
Tak ważne przedsięwzięcie wymagało pracy wielu nauczycieli. Jego pomysłodawczynią była wicedyrektor CKZiU - Iwona Zielińska, a przy organizacji pracowali też: Sławomir Krawulski, Wiesław Lechowicz, Marek Betlejewski, Jakub Cybulski, Barbara Stefańska, Krzysztof Bartoszewski, Anna Gęstwicka, Joanna Laskowska, Beata Jaczewska, Katarzyna Michalska.
Opr. (v)
Żródło i fot. CKZiU
Napisz komentarz
Komentarze